Magyar repülőgép roncsok a Don kanyarnál
Két darab magyar Caproni 135 típusú bombázó zuhant le az orosz Don-folyó közelében. 1942. augusztus 14-én Mocsáry István őrnagy vezetésével egy magyar kötelék az urivi hadihidat támadta, amikor a B.549 jelzésű repülőgépet a légvédelem eltalálta. A zuhanó repülőgépet a személyzet három tagja nem tudta elhagyni, Mocsáry István őrnagy, Nagy Zoltán őrmester, Piri Imre szakaszvezető hősi halált haltak. Mocsáry őrnagy volt a bombázó osztály parancsnoka, ezért a halála súlyos veszteségként érte az alakulatot. A másik magyar Caproni 135 típusú bombázót szintén a légvédelem lőtte le 1942. október 31-én Kopaniscsénél. A repülőgép a levegőben felrobbant, az ötfős személyzet Asztalos Ferenc zászlós, Mády Zoltán hadapród őrmester, Csiszár András szakaszvezető és Jandrasits László őrmester hősi halált halt. Mindkét repülőgép a szovjetek által ellenőrzött területre zuhant, ezért a személyzetek holttestének hazaszállítására, vagy eltemetésére a háború idején nem volt lehetőség.
2012 januárjában kezdődött a közös kutatómunka előkészítése a Magyar Roncskutató Egyesület és az orosz Don Hazafias Hadtörténeti Kutató Csoport között. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis állományában szolgáló Magó Károly zászlós felvetésére kezdték el az orosz kutatók a Don-folyó környéki magyar repülőgép roncsok felkutatását. Első lépésben az eredeti magyar dokumentumokban feltüntetett veszteségi helyszíneket keresték fel, majd tájékoztattak a kutatások eredményéről. A Don Hazafias Hadtörténeti Kutató Csoport tagjának, Vitaly Latartsevnek sikerült Urivban olyan szemtanút találni, aki segített a helyszín beazonosításában és információkat adott a roncsok további sorsáról. A szemtanú elmesélte, hogy 1943 júniusában tért vissza a házába, ahonnan hónapokkal előtte a harcok miatt evakuálták. A kertjében egy nagy krátert talált, mely körül sok roncs feküdt. Előkerült egy kesztyű, melyben benne volt egy kéz két gyűrűvel. Az egyik egy jegygyűrű volt, a másik pedig egy nagyobb köves gyűrű. A család eltett egy alkatrészt a repülőgépből is, melyet az olasz Dalmine Acélgyár készített és megtalálható a Caproni 135 típusú bombázó alkatrész katalógusában (hidraulika akkumulátor). A kráter betemetése után először konyhakertként használták a területet, majd egy garázst építettek a helyszínre. 2012. augusztus 13-án indult expedíció először a Don-folyóhoz a magyar repülős katonák nyomainak felkutatására. Az expedíció során jártak magyar kutatók először ezen a helyszínen, de ekkor a garázs környékén nem lehetett kutatni.
A következő expedíció 2013. október 20. és 25. között zajlott. Ekkor a Magyar Roncskutató Egyesület és az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis három kutatója vett részt a Kopaniscse mellett lezuhant repülőgép roncsinak feltárásán. A feltárás során előkerült a fényképező berendezés állásszögét vezérlő rudazat, mely egyértelműen a Caproni 135 típusú bombázóból származik. A személyzethez köthető tárgyak közül sikerült kiemelni egy gombot, melyen a Magyar Királyi Honvéd Légierő emblémája látható, ezért bizonyítható, hogy Kopaniscse mellett az 1942. október 31-én lelőtt bombázó roncsai és a személyzet földi maradványai kerültek elő. Ez a feltárás egyértelművé tette, hogy az Urivban talált lezuhanási helyen Mocsáry őrnagy repülőgépének roncsai nyugszanak.
2015. szeptember 11 és 13 között a Magyar Roncskutató Egyesület az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az orosz Don Hazafias Hadtörténeti Kutató Csoport kutatói közösen végrehajtották az urivi helyszín feltárását. A kutatási tervet Magó Károly zászlós állította össze, a kopaniscsei Caproni feltárásának tapasztalatai alapján. Mivel a bombázó két motoros volt, számítani lehetett rá, hogy a gép által ütött kráter területe nagyobb, mint a helyszínen álló garázsé. Ha ez valóban így van, akkor a garázs falai mellett van esély a személyzet felkutatására. A garázsfala mentén kezdődött a kutatás és a kutatóárkok igazolták a feltevést, ezért sikerült megtalálni a gép apró roncsait, valamint a személyzet földi maradványait. Az exhumálás során előkerült egy nyaklánc, kereszt medállal, „MANCI 1942. III.15” felirattal, valamint egy a Magyar Királyi Honvéd Légierőben rendszeresített őrnagyi rendfokozati jelzés paszományának darabja. Ez a kis textil darab olyan jó állapotban vészelte át az elmúlt évtizedeket a földben, hogy az eredeti aranyszín is látható maradt rajta.
A feltárás és az exhumálás felvételei, az MTVA és a HM támogatásával a „Hová tűnt Mocsáry őrnagy” címmel, a CINEMA-FILM Kft.-nél, Szuchy Zsuzsanna rendezésében készülő dokumentum film részeként kerülnek bemutatásra. A feltárt leletek és a dokumentumok alapján a teljes bizonyosságot megközelítő valószínűséggel kijelenthető, hogy Urivnál az 1942. augusztus 14-én (hősi halált halt: Mocsáry István őrnagy, Nagy Zoltán őrmester, Piri Imre szakaszvezető), Kopaniscsénél pedig az 1942. október 31-én (hősi halált halt: Asztalos Ferenc zászlós, Mády Zoltán hadapród őrmester, Csiszár András szakaszvezető és Jandrasits László őrmester) lezuhant magyar Caproni 135 bombázó roncsai és a személyzet földi maradványai kerültek elő.
Az expedíció tagjai:
Magó Károly zászlós
Valter János főtörzsőrmester
Takáts László
Rozsos Ákos
Borisz Davidov
Fotó mellékletek:
1, Caproni 135 (Gibás Andor)
2, A megtalált lánc a medállal
3, Exhumálás